阿部 玲子(執行役員)
前例にこだわらない自由な社風の中、自分を成長させてきました。
挑戦する仲間、募集中!
私の海外プロジェクトへの関与は、ノルウェーの海底トンネルプロジェクトに始まり、台湾新幹線プロジェクト、カタール・ナショナルマスタープランスタディ、インド・デリーメトロ及びバンガロールメトロプロジェクト、ウクライナ・キエフメトロプロジェクト等多数の案件を手掛け、現在はインドネシア・ジャカルタメトロに従事しています。
特に2007年からはインドの大型円借款案件に従事しており、地下工事のエンジニアそして品質管理のエキスパートとして、インドのメトロ建設現場を監督してきました。インドでは日本では考えられない問題が起こることもしばしばです。だからこそ我々エンジニアの腕の見せ所があります。技術を駆使してプロジェクトを完成させることは重要ですが、この技術をインドに伝授し、技術だけでなくその維持・管理の重要性を伝えていくのも我々のタスクです。またインドでは新しい技術を導入することには貪欲ですが、安全管理や環境向上に対して無関心なところが多いです。日本は安全や環境管理に対しては世界トップクラスであり、我々はそれを指導していく大事な役割も担っています。
また、私は2014年10月1日よりインド現地法人の取締役社長に就任いたしました。この業界での女性社長は初めてではないでしょうか? 弊社では、前例がなかろうが適任であると判断すれば推し進める気質があります。私はこのような社風の中で自分を成長させてきました。
インドでは昨今鉄道を始め、道路やエネルギー関連の多くの大型案件が目白押しです。インド現地法人では、今後インド高速貨物鉄道プロジェクトのために100名を超えるエンジニアの現地雇用を予定しており、その組織を指揮していかなければなりません。また新規のプロジェクトを発掘し、新規分野を開拓していく役目も担っていきます。ここインドでは困難とやりがいが背中合わせの世界です。その大市場であるインドで共に挑戦していってくれるそんな仲間を求めています。
皆さん、当社で自分の可能性をためしてみませんか!!
Wanted: fellow challenger!
I have been involved in various overseas projects, starting from the Norway Undersea Tunnel Project, Taiwan Shinkansen (bullet train) Project, Qatar National Master Plan Study, Delhi Metro and Bangalore Metro Projects, Kiev Metro Project in the Ukraine, Jakarta Metro, Indonesia and many others.
From 2007 I was involved in large-scale yen loan projects in India as an expert in charge of quality control of underground construction. In India, there are many problems that are unimaginable in Japan. This is exactly why we can show our strength as consultants. Although it is important to complete the project by making full use of technology, it is also our task to convey the importance of not only the technology, but also the maintenance and management.
In addition, although India is rather acquisitive towards new technology, many places are unconcerned about safety management and environmental improvement. Japan is a world-class country for safety and environmental management; we are also responsible for the important task to continue to teach it.
I was appointed to be the President of OC Global India’s office since October 1st, 2014. Isn’t it a rare opportunity for a woman to be the president in this field? In our company, even though there is no precedent, if a person is considered qualified, there is the chance to press forward. I have used this chance to let myself grow.
In India, there are many large-scale projects of roads and energy-related, such as railways. Our Indian subsidiary has been actively hiring hundreds of local engineers for the Dedicated Freight Corridor Project and Ahmedabad Metro, and will soon be recruiting even more for the high speed rail project. It is my honor that I am in charge of leading this organization. Moreover, we shall strive to get new projects and explore new fields. Here in India, the challenges and opportunities are back-to-back. I am looking for fellow challengers who are interested in this large market, India.
How about trying your possibilities with us?